Dob-, ütős hangszerek oktatás

Doboktatás a Rocksuliban

Az első és legfontosabb dolog a Rocksuli és az ott oktató tanárok számára, hogy a diákok (legyen fiú, lány, óvodás, iskolás vagy éppen egyetemista, esetleg nyugdíjas), megtalálják a számukra legmegfelelőbb utat a zene, ezen belül a dobtanulásban. Mivel a tanulók a legkülönbözőbb korosztályt képviselik, ezért különösen fontos a személyreszabott, mégis egységes oktatás, ezért korosztályokra bontva jelennek meg markáns elemek az oktatásban.
Például egy óvodás korú gyermeknél más módszert alkalmazunk, mint egy egyetemista tanulónál.
A Rocksuli célja elsősorban,hogy jó közösségben, jó társasági életben vegyen részt. Megismertetni a hangszer adottságait, a különböző zenei irányzatokban való játékmódot, illetve megismertetni a különböző zenei kultúrákat.

Képességfelmérés:

  • kezdő embernél egyszerű a dolog, mert egy gyors beszélgetésből, és néhány ritmus visszajátszásából kiderül
  • haladó embernél, pedig szakmai kérdésekböl, illetve néhány perc doboltatásból kiderül

A még irni és olvasni nem tudó tanulóknál sok esetben választunk rövidebb tanórát, hiszen a koncentráció, a fókusz a 4-6 éves gyermeknél rövidebb ideig tart. Általában az óvodában tanult mondókákon, kiszámolókon keresztül próbálunk ritmusokat, ritmusgyakorlatokat megtanitani nekik először tapsolva, majd dobverővel (helyes verőtartással) a dobfelszerelésen játszva. Később pedig megismertetve a hangszert és annak részeit, tulajdonságait, elkezdjük az alap ritmusokat átültetni a dobfelszerelés különböző részeire (lábcintányér, lábdob, pergő), igy megtanítva nekik az első lépéseket, és folyamatosan haladva, felépítve a gyermek igényeinek, teherbírásának és koncentrációjának figyelembevételével a dobolás, a tanulás további részeit, szakaszait.

Pl. egy kezdő középiskolás embernél más a metódus. Itt egy rövid beszélgetés, zenei alapfogalmak ismertetése után, már az első órán komoly eredményeket lehet elérni. Első és legfontosabb dolog, hogy bemutatjuk a dobfelszerelés részeit, megbeszéljük a helyes poziciót, a dobfelszerelés beállítását, a dobverő helyes tartását, stb. Az alapvető ritmusokat (negyedek, nyolcadok) megtanulva, különböző módon ültetjük át a dobfelszerelésre, pl. közlekedés a dobokon, vagy egy groove-ra való átültetés. Illetve már az első órán nagy hangsúlyt fektetünk a dobtanulás elméleti részére, a kottaolvasásra is. Ezáltal könnyebb és átfogóbb ismereteket kap a tanuló a dobtanulásról.

 Ismerd meg doboktatóinkat Debrecenben, Budapesten, Cegléden és Marosvásárhelyen.